Het laatste nieuws

01-08 Komatsu HM300-3 knikdumper v..
31-07 Nieuwste Doosan voor HVC-Alk..
30-07 Een oude bekende en toch de ..
28-07 Vijf nieuwe Volvo FH's 460 ..
27-07 Doosan binnendraaier voor De..
24-07 Cor de Leeuw kiest voor Take..
23-07 Renault Trucks T met vlakke ..
21-07 Leidsch loonbedrijf bekent k..
21-07 Volvo FH 540 8x4 Tridem met ..
16-07 Takeuchi TB215R voor Kwakern..

15-07 Volvo FH16 krachtpatser voor..
11-07 KOBELCO SK10SR voor Martin H..
11-07 Bruins en Kwast Groenproject..
08-07 Nieuwe Komatsu PC170LC-10 ru..
05-07 Nieuwe Takeuchi TB153FR voor..
04-07 Marco Bloemberg kiest voor H..
04-07 Rode Doosan voor Fa. P. Munt..
02-07 Bell knikdumpers, de comfort..
02-07 KOBELCO SK85SR voor Sturm
01-07 Eerste Komatsu D37PXi-23 in ..

01-07 Volvo Ocean Race editie voor..
28-06 Tweede CASE CX18B minigraver..
25-06 VolkerRail neemt Atlas 160WS..
25-06 Doosan DX140W afgeleverd aan..
25-06 KOBELCO SK210lc voor Moons
24-06 Nieuwe Takeuchi TB250 voor D..
24-06 Ahlmann AZ 95 voor Provaas S..
23-06 Renault Trucks T voor Zonnev..
21-06 Eikelenboom kiest voor licht..
19-06 Van den Ende Hoveniers kiest..

19-06 IHI 17VXE voor Van Vliet Bui..
18-06 Volvo FH 460 4x2 voor Van Wi..
18-06 Case 821F geleverd aan B.C.E..
17-06 Tweede Hitachi ZX140WT-5 voo..
11-06 Dertien Renault Trucks D voo..
11-06 Scania G 450 vierasser met 8..
10-06 Doosan DL200-3 voor J. Aarts..
06-06 TRAXX Diesel introduceert an..
05-06 Ferry van Schaik kiest voor ..
04-06 KOBELCO SK210lc 'Long Reach..

De nieuwe Caterpillar 777G dumptruck: superieure prestaties!

Door Nieuwsdumper.nl op woensdag 4 april 2012 14:15, views: 1.225

De nieuwe Cat® 777G dumptruck levert uitstekende prestaties in de categorie voertuigen van 100 short-ton (ca. 91.000 kg). In 1977 bracht Caterpillar de eerste 777 op de markt. Deze dumptruck heeft bewezen een eersteklas werkpaard te zijn voor de mijnbouw en grootschalige grondverzetwerkzaamheden.


De 777G is de opvolger van de 777F. De prestaties zijn verbeterd, evenals het brandstofrendement. Ook op het gebied van veiligheid, comfort voor de machinist en onderhoudsgemak is vooruitgang geboekt.

De prestaties van de 777G zijn verbeterd, dankzij een koppel dat 7% hoger is, en een nieuwe transmissieregeling, voor snelle laadcycli en schakelen als in een personenwagen. De verbeterde prestaties worden gecombineerd met nieuwe brandstofbesparingsmethoden, zoals instellingen die de efficiency vergroten en een adaptieve zuinige modus, die het brandstofverbruik automatisch optimaliseert op grond van de basisproductie van de gebruiker. Besparingen op brandstof worden ook minder zichtbare manieren gerealiseerd, zoals door functies als Auto Neutral Idle en de APECS-transmissieregelingen, waarbij de truck efficiënter met brandstof omgaat als hij vooruit in neutraal staat of een helling oprijdt. Klanten kunnen naar keuze functies inschakelen zoals Engine Idle Shutdown (stationair draaiende motor slaat af) en snelheidsbeperking, om de besparingen op brandstof verder te vergroten.

Behalve efficiënt met brandstof is de 777G ook stiller en stoot hij minder uit. Twee jaar voordat de verordening in werking treedt, komt Caterpillar met de 777G al met zijn oplossing in het kader van de US EPA Tier 4 Final-normen. Dit biedt klanten de mogelijkheid om eerder aan hun doelen op het gebied van duurzaamheid te werken. Deze oplossing is zowel simpel als robuust en bestaat uit een combinatie van motortechnologie, Cat Nox reductiesysteem, en katalysatoren. Gebruik van diesel met een uiterst laag zwavelgehalte en zeer weinig roet producerende motoroliën is absoluut noodzakelijk, maar extra onderhoud of ingrijpen door de machinist is niet nodig. Buiten de gebieden waar de U.S. EPA van kracht is, realiseert de 777G emissiereducties met behulp van technologieën en brandstofrendement die voldoen aan Tier 2 (EU Stage II).

Met de G-serie heeft Caterpillar de beremming en de tractiecontrole verbeterd. De trucks zijn nu standaard uitgerust met hydraulische schijfremmen in oliebad op alle vier hoeken. De opzet van het systeem verhoogt de grip op hellingen en zorgt voor reactieve remprestaties met een hoge weerstand tegen remkrachtverlies. Constructieverbeteringen verlengen de levensduur van remcomponenten door de kracht te vergroten waarmee de remmen worden gelost. De optionele Cat-motorrem kan de levensduur van bedrijfsremmen vergroten en werkt samen met de Automatic Retarder Control, waardoor snel van hellingen kan worden gereden en de laadcycli kort kunnen zijn. Het nieuwe handremsysteem stelt zowel de voor- als de achterremmen in werking, zodat de truck ook op hellingen stevig staat. Naast de betere remprestaties beschikt de 777G over een tractiecontrolesysteem dat in staat is te differentiëren tussen wielspin en het maken van bochten. Het systeem maakt nu gebruik van de hydraulische bedrijfsremmen. Hierdoor kan het systeem bij lagere snelheid inschakelen met als gevolg minder bandslijtage en snellere cycletijden. 

De 777G beschikt ook over nieuwe functies ter vergroting van de veiligheid en het comfort van machinist en onderhoudspersoneel. Het systeem is beter en gemakkelijker toegankelijk, met nieuwe relingen die op drie punten houvast bieden. In de cabine ervaart de machinist 50 procent minder geluid dan bij het vorige model. De Cat Comfort Seat serie III, en voorzien van trillingsreducerende technologie en een driepuntsgordel. De stoel is op vele verschillende manieren instelbaar en biedt comfort gedurende de hele werkdag, net als de nieuwe voetsteunen en de automatische temperatuurregeling. Het linker zijraam wordt elektrisch bediend en bestaat evenals de voorruit uit gelamineerd glas, wat de veiligheid vergroot. Als nooduitgang fungeert het scharnierende raam rechts.

De 777G is standaard uitgerust met Object Detection. Dit systeem maakt gebruik van radar, een beeldscherm in de cabine en meerdere camera’s. Object Detection geeft de machinist een beter zicht van de omgeving dat zorgt voor meer veiligheid. De 777G is ook uitgerust met bandencontrole, doordat gebruik wordt gemaakt van gegevens over het laadvermogen, afkomstig van het Truck Production Monitoring System en gegevens zoals de temperatuur van de lucht en de snelheid van de truck, waarmee de belasting voor de banden kan worden berekend. Als banden hun maximale verhouding tussen belasting en snelheid naderen, wordt een waarschuwingssignaal afgegeven en kan de machinist kiezen of als vervolgactie de snelheid moet worden verminderd of de nuttige belasting moet worden gereduceerd.

Onderhoud kan snel en gemakkelijk worden uitgevoerd, met onderhoudspunten die vanaf de grond bereikbaar zijn voor het elektrisch systeem (op de voorste bumper) en vloeistoffen bijvullen. Het optionele vloeistofbijvulpunt biedt vanuit één centraal punt toegang tot alle punten. Het is o.a. uitgerust met een verlicht toetsenpaneel, met niveau-indicatoren die de technici directe informatie biedt over welke vloeistoffen moeten worden bijgevuld. Voor de machinist in de cabine is aanvullende informatie over het vloeistofpeil beschikbaar. Caterpillar breidt de vervangingsintervallen voor hydrauliekoliefilters uit naar 1000 uur. Dat betekent vermindering van de gebruikskosten.

De volgende generatie Cat-transmissieregelingen
Met de 777G introduceert Caterpillar de volgende generatie transmissieregelingsconcepten. Advanced Productivity Electronic Control Strategy of APECS biedt grotere productiviteit bij een lager brandstofverbruik. APECS zorgt ervoor dat het koppel niet wordt onderbroken tijdens schakelen. Dit resulteert in betere prestaties bij het opwaarts rijden avn bergen of heuvels. De aandrijflijn heeft nu een langere levensduur, dankzij de volgende generatie elektronische koppelingsdruk-regeling. APECS voorziet de truck van uitstekende schakeleigenschappen, voor soepel rijgedrag.

Emissiebeheersmaatregelen van Tier 4 Final duidelijk voor de machinist
Met de nieuwe emissiebeheerssystemen voldoet de Cat C32-motor aan de Tier 4 Final emissienormen van de VS en Canada. Het systeem omvat het Cat Nox-reductiesysteem en twee katalysatorbussen één voor elk van de in V-vorm opgestelde cilinderblokken van de C32. In combinatie met ACERT™ geleidt het Cat NOx-reductiesysteem een klein volume gekoeld uitlaatgas terug naar de verbrandingskamer. Het gevolg is lagere cilindertemperaturen en minder Nox-vorming. Dit Nox-reductiesysteem profiteert volop van de schonere, minder corrosieve eigenschappen van dieselbrandstof die een extreem laag zwavelgehalte bevat en motoroliën die zeer weinig roet produceren: onderhoudsintervallen zijn langer, componenten gaan langer mee. De twee katalysatorbussen voor de oxidatie van diesel vangen restanten koolwaterstofverbindingen af die zich in de uitlaatgassen bevinden. Deze 777G Tier 4 Final-methode is doorzichtig voor de machinist en behoeft geen aanvullend machineonderhoud.

www.pon-cat.com/nl



Reacties




Zelf nieuws toevoegen?

Deze website biedt de mogelijk om zelf nieuws te plaatsen, klik hier voor meer informatie

Nieuws laten toevoegen

Je kan ook nieuws insturen, stuur het nieuwsartikel incl. foto's naar