Het laatste nieuws

19-12 KOBELCO SK75SR voor De Groot..
19-12 Jac. Biemond schaft nieuwe T..
15-12 C. Qualm direct overtuigd d..
12-12 Doosan DX140W voor P. van le..
11-12 Kobelco SK210lc voor Peter B..
09-12 50ste Volvo is ook de 50ste ..
09-12 Van Roon Asperen bezorgt Tak..
08-12 Off-road met de Volvo FL 4x4
04-12 4x Hitachi voor Oskam Utrecht
03-12 TEREX TL100 wiellader voor G..

01-12 Volvo FH16 750 Euro 6 voor K..
27-11 2e Doosan voor Oostvliet B.V.
27-11 Renault Trucks C voor Transp..
25-11 Henk Vlot breidt vloot uit m..
21-11 Vermeulen groep heeft vertro..
21-11 Renault Trucks T voor Marcel..
20-11 Nieuwe Caesar 2507 New Gener..
19-11 Doosan zwaargewicht voor Ber..
19-11 KOBELCO SK17SR voor Glijnis
17-11 Eerste Volvo met I-Shift Dua..

15-11 Primeur! Takeuchi TB280FR op..
14-11 Vier Renault Trucks T voor T..
13-11 Leo van Leeuwen blijft trouw..
13-11 Renault Trucks T voor TR Tra..
12-11 Met nieuwe Scania tot grote ..
10-11 ProRail kiest zeven Volvo FL..
07-11 Kobelco minigravers voor G. ..
06-11 Zes zuinige Scania's 410 pk..
05-11 Rapid Asfalt neemt Volvo FM ..
05-11 Takeuchi TB295W voor VanderHelm

03-11 B. Boshuis kiest voor Doosan..
03-11 Trio nieuwe Bell B25E's dum..
30-10 Simulator trainingen voor Co..
30-10 Takeuchi TB290 afgeleverd bi..
30-10 Volvo FMX 460 8x4 Tridem met..
29-10 Bakker aan het werk met Koma..
29-10 Doosan rupsgraafmachine DX23..
28-10 Meeuwenoord met nieuwe Scani..
28-10 Twee compacte Kobelco's voo..
27-10 Nieuwe Takeuchi TB235 voor D..

'Blue corridors' openen de deur naar lagere CO2-emissies in transport

Door Nieuwsdumper.nl op maandag 5 maart 2012 08:30, views: 429

Vloeibaar aardgas (LNG) is een CO₂-vriendelijk alternatief voor diesel in zwaar internationaal transport. De benodigde infrastructuur die hiervoor noodzakelijk is, ontbreekt momenteel in Europa. Volvo Trucks is betrokken bij het opzetten van ‘blue corridors’ met strategisch geplaatste tankstations om de brandstof op grotere schaal beschikbaar te stellen.


De transportindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 25% van de totale uitstoot van CO₂ in Europa. Er moeten daarom alternatieven voor diesel komen die concurrerend zijn op de markt. Aardgas is zo’n alternatief. Het is weliswaar ook een fossiele brandstof, maar het biedt veel voordelen voor het milieu ten opzichte van diesel. Bovendien is het goedkoper. Wanneer vloeibaar biogas (LBG) op grotere schaal beschikbaar wordt, zal de CO₂-emissie van de voertuigen die hierop rijden gereduceerd worden met 70%.

"Wij zijn er zeker van dat gas in vloeibare vorm wordt geïntroduceerd als brandstof over de hele wereld. Het is een duidelijke trend in het voldoen aan energiebehoeften, en wij maken deel uit van deze trend," zegt Lennart Pilskog, directeur Public Affairs van Volvo Trucks. Volvo Trucks - lid van de Natural & bio Gas Vehicle Association (NGVA Europa)- was de eerste en is nog steeds de enige fabrikant in Europa met een Methaan-Dieselsysteem.

Manuel Lage, algemeen directeur van NGVA Europa, zegt dat de technologie voor het rijden op LNG is bewezen en dat er sprake is van een goede wil onder transporteurs en brandstofleveranciers om de uitdaging op te pakken. "Als het gaat om internationaal transport met zware voertuigen, zijn er momenteel geen alternatieven die zich kunnen meten met LNG," zegt hij. "Wij vinden dit de perfecte oplossing voor internationaal transport."

In veel Europese steden is een groeiende infrastructuur voor gecomprimeerd gas (CNG), inclusief biogas gemaakt van afvalproducten, op lokaal niveau. Maar het is onmogelijk om zwaar internationaal transport op CNG te laten rijden, omdat hiervoor zware tanks en veel ruimte aan boord nodig zijn. Op dat punt komt LNG in beeld, omdat het een veel kleiner volume heeft, waardoor het geschikter is voor internationaal transport.

Om in heel Europa op LNG te kunnen rijden, moet echter een infrastructuur voor tankstations worden opgezet. En zo is het idee van ‘blue corridors’ ontstaan, dat een netwerk biedt van LNG-tankstations voor zware voertuigen. Het opzetten van een dergelijke infrastructuur zal niet eenvoudig zijn. Brandstofleveranciers, voertuigfabrikanten, transportbedrijven en diverse politieke organisaties, zowel op regionaal als op nationaal niveau, iedereen moet zijn zegje doen en goede coördinatie is noodzakelijk.

"De uitdaging is dat dit moet worden gecoördineerd tussen de verschillende partijen," zegt Pilskog, eraan toevoegend dat Volvo actief is geweest in het Zweedse BiMe Trucks demo-project, dat vergelijkbaar is met het ‘blue corridor’ project, maar op kleinere schaal. "Momenteel ligt de focus op het vinden van grote klanten die bereid zijn tot het testen en opzetten van specifieke routes. De interesse onder kleinere afnemers zal toenemen wanneer ze zien dat het werkt en wanneer ze de financiële voordelen ervan merken. Maar dat is een proces dat een paar jaar vergt."

Er zijn al een aantal LNG-tankstations in Europa, dus de oprichting van ‘blue corridors’ is al aan de gang. Met deze stations als uitgangspunt, kan een aantal mogelijke ‘corridors’ worden gekozen die geschikt zijn voor uitbreiding. "Als je op een kaart de locaties van de huidige tankstations markeert, kun je eenvoudig verschillende, mogelijke transportroutes opstellen en dan kun je vaststellen of er een tankstation ontbreekt op een van deze routes," aldus Lage. Om dat proces te stimuleren is de EU-Commissie momenteel een project aan het opzetten van 8 miljoen euro voor een grootschalige proef van LNG ‘corridors’.

"Ik hoop dat er ongeveer 200 trucks gaan rijden in deze ‘blue corridors’, wat echt zou aantonen dat LNG een goed functionerend alternatief is voor internationaal transport in Europa," zegt Manuel Lage. "Dit is geen luchtkasteel - alle benodigde technologie is al beschikbaar. De markt is gereed voor het in de handel brengen van LNG."

www.volvotrucks.nl


Reacties




Zelf nieuws toevoegen?

Deze website biedt de mogelijk om zelf nieuws te plaatsen, klik hier voor meer informatie

Nieuws laten toevoegen

Je kan ook nieuws insturen, stuur het nieuwsartikel incl. foto's naar