Het laatste nieuws

20-10 Firma Doornenbal schakelt ov..
20-10 Weer Doosan voor Van den Akker
19-10 Takeuchi rood voor Co Bos We..
16-10 Takeuchi TB228 afgeleverd bi..
15-10 Van Schaik Machineverhuur BV..
15-10 De nieuwe Volvo FL en Volvo ..
14-10 DDM heeft ook vertrouwen in ..
13-10 24 Volvo FH 460 trekkers voo..
08-10 Eerste Volvo FMX 410 8x4 Tri..
07-10 IHI 30VX Verbree Boogzinkers

06-10 Doosan voor de Boer & de Groot
03-10 KOBELCO SK85MSR voor Kastelein
02-10 CASE 621F geleverd aan hande..
01-10 Volvo FM 420 8x4 widespread ..
30-09 Twee Renault Master's voor ..
26-09 Martin van den Heuvel kiest ..
24-09 Bomag voor Onderhoudsbedrijf..
21-09 Scania R 450 Euro 6 LZV bij ..
19-09 De Leeuw Metalen Nijmegen ki..
18-09 KOBELCO voor Damsteegt

17-09 Twee maal Bomag voor Boskali..
17-09 Arco de Visser Klusbedrijf n..
15-09 KOBELCO SK75SR voor Stehouwer
11-09 Nieuwe Scania's primeur voo..
09-09 KOBELCO overtuigt KWS
08-09 Nieuwe website: www.ahlmann.nl
05-09 KOBELCO SK210lc voor Blommes..
04-09 Gebr. Harsmen B.V. kiest wed..
03-09 KOBELCO SK75SR voor Bouwman
29-08 Doosan DX300LC-3 longreach v..

27-08 ADJ Milieutechniek kiest (we..
23-08 Loonbedrijf J.P. van Nieuwko..
21-08 ITR introduceert de ITR kett..
14-08 KOBELCO SK260lc voor Timmer
14-08 Takeuchi TB228 voor Sanderse..
12-08 Nieuwe Atlas 150W voor Vande..
12-08 Eerste Scania Red Passions l..
11-08 Nieuwe Volvo FH en Volvo FM ..
09-08 Kroezen Infra te Tubbergen k..
07-08 Volvo Trucks presenteert I-S..

'Blue corridors' openen de deur naar lagere CO2-emissies in transport

Door Nieuwsdumper.nl op maandag 5 maart 2012 08:30, views: 429

Vloeibaar aardgas (LNG) is een CO₂-vriendelijk alternatief voor diesel in zwaar internationaal transport. De benodigde infrastructuur die hiervoor noodzakelijk is, ontbreekt momenteel in Europa. Volvo Trucks is betrokken bij het opzetten van ‘blue corridors’ met strategisch geplaatste tankstations om de brandstof op grotere schaal beschikbaar te stellen.


De transportindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 25% van de totale uitstoot van CO₂ in Europa. Er moeten daarom alternatieven voor diesel komen die concurrerend zijn op de markt. Aardgas is zo’n alternatief. Het is weliswaar ook een fossiele brandstof, maar het biedt veel voordelen voor het milieu ten opzichte van diesel. Bovendien is het goedkoper. Wanneer vloeibaar biogas (LBG) op grotere schaal beschikbaar wordt, zal de CO₂-emissie van de voertuigen die hierop rijden gereduceerd worden met 70%.

"Wij zijn er zeker van dat gas in vloeibare vorm wordt geïntroduceerd als brandstof over de hele wereld. Het is een duidelijke trend in het voldoen aan energiebehoeften, en wij maken deel uit van deze trend," zegt Lennart Pilskog, directeur Public Affairs van Volvo Trucks. Volvo Trucks - lid van de Natural & bio Gas Vehicle Association (NGVA Europa)- was de eerste en is nog steeds de enige fabrikant in Europa met een Methaan-Dieselsysteem.

Manuel Lage, algemeen directeur van NGVA Europa, zegt dat de technologie voor het rijden op LNG is bewezen en dat er sprake is van een goede wil onder transporteurs en brandstofleveranciers om de uitdaging op te pakken. "Als het gaat om internationaal transport met zware voertuigen, zijn er momenteel geen alternatieven die zich kunnen meten met LNG," zegt hij. "Wij vinden dit de perfecte oplossing voor internationaal transport."

In veel Europese steden is een groeiende infrastructuur voor gecomprimeerd gas (CNG), inclusief biogas gemaakt van afvalproducten, op lokaal niveau. Maar het is onmogelijk om zwaar internationaal transport op CNG te laten rijden, omdat hiervoor zware tanks en veel ruimte aan boord nodig zijn. Op dat punt komt LNG in beeld, omdat het een veel kleiner volume heeft, waardoor het geschikter is voor internationaal transport.

Om in heel Europa op LNG te kunnen rijden, moet echter een infrastructuur voor tankstations worden opgezet. En zo is het idee van ‘blue corridors’ ontstaan, dat een netwerk biedt van LNG-tankstations voor zware voertuigen. Het opzetten van een dergelijke infrastructuur zal niet eenvoudig zijn. Brandstofleveranciers, voertuigfabrikanten, transportbedrijven en diverse politieke organisaties, zowel op regionaal als op nationaal niveau, iedereen moet zijn zegje doen en goede coördinatie is noodzakelijk.

"De uitdaging is dat dit moet worden gecoördineerd tussen de verschillende partijen," zegt Pilskog, eraan toevoegend dat Volvo actief is geweest in het Zweedse BiMe Trucks demo-project, dat vergelijkbaar is met het ‘blue corridor’ project, maar op kleinere schaal. "Momenteel ligt de focus op het vinden van grote klanten die bereid zijn tot het testen en opzetten van specifieke routes. De interesse onder kleinere afnemers zal toenemen wanneer ze zien dat het werkt en wanneer ze de financiële voordelen ervan merken. Maar dat is een proces dat een paar jaar vergt."

Er zijn al een aantal LNG-tankstations in Europa, dus de oprichting van ‘blue corridors’ is al aan de gang. Met deze stations als uitgangspunt, kan een aantal mogelijke ‘corridors’ worden gekozen die geschikt zijn voor uitbreiding. "Als je op een kaart de locaties van de huidige tankstations markeert, kun je eenvoudig verschillende, mogelijke transportroutes opstellen en dan kun je vaststellen of er een tankstation ontbreekt op een van deze routes," aldus Lage. Om dat proces te stimuleren is de EU-Commissie momenteel een project aan het opzetten van 8 miljoen euro voor een grootschalige proef van LNG ‘corridors’.

"Ik hoop dat er ongeveer 200 trucks gaan rijden in deze ‘blue corridors’, wat echt zou aantonen dat LNG een goed functionerend alternatief is voor internationaal transport in Europa," zegt Manuel Lage. "Dit is geen luchtkasteel - alle benodigde technologie is al beschikbaar. De markt is gereed voor het in de handel brengen van LNG."

www.volvotrucks.nl


Reacties




Zelf nieuws toevoegen?

Deze website biedt de mogelijk om zelf nieuws te plaatsen, klik hier voor meer informatie

Nieuws laten toevoegen

Je kan ook nieuws insturen, stuur het nieuwsartikel incl. foto's naar