Het laatste nieuws

01-04 Volvo FH 460 10x4 gezichtsbe..
01-04 Eerste Bergmann wiel- en rup..
01-04 Doosan DX160W-3 voor Van Swa..
27-03 Twee Xtra Takeuchi's voor X..
26-03 Doosan DX180 LC-3 voor C. Lo..
24-03 Hans van Driel: Nieuwe distr..
24-03 Zeeuws Takeuchi duo voor S. ..
23-03 Demodag Mecalac GreenJob
20-03 HuurShop breidt zijn verhuur..
19-03 Unieke Volvo FH RMO combinat..

19-03 Kobelco overtuigt De Boer Bu..
18-03 Atlas 150W voor A.J. Boer ui..
16-03 Doosan DL420-3 voor De Rivie..
16-03 Atlas 140W voor Scherpenzeel
13-03 Dorrestein Overslag en Recyc..
12-03 Takeuchi 'cabrio' voor Van..
11-03 Den Ouden kan vooruit met el..
10-03 Kobelco graafmachines voor V..
09-03 Takeuchi TB219 voor Hovenier..
09-03 Kobelco SK17SR voor Kers

07-03 Vor Brandes & Co levert Hita..
06-03 Wielsma neemt eerste Scania ..
06-03 Kwintet Takeuchi TB216 voor ..
05-03 De Vries neemt TEREX TC35 in..
05-03 Van Wijgerden Transport kies..
03-03 Loon- en Grondverzetbedrijf ..
02-03 IHI 38N minigraver voor Van ..
27-02 Bomen verslinder voor Sjors ..
27-02 2x Atlas 150W Tier 4i voor V..
27-02 KATO HD515V voor Loonbedrijf..

26-02 Kobelco SK75SR voor De Heer ..
25-02 Zes Volvo's FMX voor Mebin
24-02 Wielemaker kiest Volvo FH vo..
23-02 De nieuwe Bobcat T450 rupsla..
20-02 Renault Trucks T 520 voor Le..
19-02 IHI 38N minigraver voor Van ..
19-02 Tolsma Tanks kiest voor Scania
18-02 Stroet neemt Kobelco SK210lc..
17-02 Caesar 2507 New Generation v..
16-02 Twee nieuwe Volvo FH-trekker..

'Blue corridors' openen de deur naar lagere CO2-emissies in transport

Door Nieuwsdumper.nl op maandag 5 maart 2012 08:30, views: 429

Vloeibaar aardgas (LNG) is een CO₂-vriendelijk alternatief voor diesel in zwaar internationaal transport. De benodigde infrastructuur die hiervoor noodzakelijk is, ontbreekt momenteel in Europa. Volvo Trucks is betrokken bij het opzetten van ‘blue corridors’ met strategisch geplaatste tankstations om de brandstof op grotere schaal beschikbaar te stellen.


De transportindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 25% van de totale uitstoot van CO₂ in Europa. Er moeten daarom alternatieven voor diesel komen die concurrerend zijn op de markt. Aardgas is zo’n alternatief. Het is weliswaar ook een fossiele brandstof, maar het biedt veel voordelen voor het milieu ten opzichte van diesel. Bovendien is het goedkoper. Wanneer vloeibaar biogas (LBG) op grotere schaal beschikbaar wordt, zal de CO₂-emissie van de voertuigen die hierop rijden gereduceerd worden met 70%.

"Wij zijn er zeker van dat gas in vloeibare vorm wordt geïntroduceerd als brandstof over de hele wereld. Het is een duidelijke trend in het voldoen aan energiebehoeften, en wij maken deel uit van deze trend," zegt Lennart Pilskog, directeur Public Affairs van Volvo Trucks. Volvo Trucks - lid van de Natural & bio Gas Vehicle Association (NGVA Europa)- was de eerste en is nog steeds de enige fabrikant in Europa met een Methaan-Dieselsysteem.

Manuel Lage, algemeen directeur van NGVA Europa, zegt dat de technologie voor het rijden op LNG is bewezen en dat er sprake is van een goede wil onder transporteurs en brandstofleveranciers om de uitdaging op te pakken. "Als het gaat om internationaal transport met zware voertuigen, zijn er momenteel geen alternatieven die zich kunnen meten met LNG," zegt hij. "Wij vinden dit de perfecte oplossing voor internationaal transport."

In veel Europese steden is een groeiende infrastructuur voor gecomprimeerd gas (CNG), inclusief biogas gemaakt van afvalproducten, op lokaal niveau. Maar het is onmogelijk om zwaar internationaal transport op CNG te laten rijden, omdat hiervoor zware tanks en veel ruimte aan boord nodig zijn. Op dat punt komt LNG in beeld, omdat het een veel kleiner volume heeft, waardoor het geschikter is voor internationaal transport.

Om in heel Europa op LNG te kunnen rijden, moet echter een infrastructuur voor tankstations worden opgezet. En zo is het idee van ‘blue corridors’ ontstaan, dat een netwerk biedt van LNG-tankstations voor zware voertuigen. Het opzetten van een dergelijke infrastructuur zal niet eenvoudig zijn. Brandstofleveranciers, voertuigfabrikanten, transportbedrijven en diverse politieke organisaties, zowel op regionaal als op nationaal niveau, iedereen moet zijn zegje doen en goede coördinatie is noodzakelijk.

"De uitdaging is dat dit moet worden gecoördineerd tussen de verschillende partijen," zegt Pilskog, eraan toevoegend dat Volvo actief is geweest in het Zweedse BiMe Trucks demo-project, dat vergelijkbaar is met het ‘blue corridor’ project, maar op kleinere schaal. "Momenteel ligt de focus op het vinden van grote klanten die bereid zijn tot het testen en opzetten van specifieke routes. De interesse onder kleinere afnemers zal toenemen wanneer ze zien dat het werkt en wanneer ze de financiële voordelen ervan merken. Maar dat is een proces dat een paar jaar vergt."

Er zijn al een aantal LNG-tankstations in Europa, dus de oprichting van ‘blue corridors’ is al aan de gang. Met deze stations als uitgangspunt, kan een aantal mogelijke ‘corridors’ worden gekozen die geschikt zijn voor uitbreiding. "Als je op een kaart de locaties van de huidige tankstations markeert, kun je eenvoudig verschillende, mogelijke transportroutes opstellen en dan kun je vaststellen of er een tankstation ontbreekt op een van deze routes," aldus Lage. Om dat proces te stimuleren is de EU-Commissie momenteel een project aan het opzetten van 8 miljoen euro voor een grootschalige proef van LNG ‘corridors’.

"Ik hoop dat er ongeveer 200 trucks gaan rijden in deze ‘blue corridors’, wat echt zou aantonen dat LNG een goed functionerend alternatief is voor internationaal transport in Europa," zegt Manuel Lage. "Dit is geen luchtkasteel - alle benodigde technologie is al beschikbaar. De markt is gereed voor het in de handel brengen van LNG."

www.volvotrucks.nl
Pagina delen? korte URL nodig?
Gebruik deze!


Reacties




Zelf nieuws toevoegen?

Deze website biedt de mogelijk om zelf nieuws te plaatsen, klik hier voor meer informatie

Nieuws laten toevoegen

Je kan ook nieuws insturen, stuur het nieuwsartikel incl. foto's naar