Het laatste nieuws

23-07 Renault Trucks T met vlakke ..
21-07 Leidsch loonbedrijf bekent k..
21-07 Volvo FH 540 8x4 Tridem met ..
16-07 Takeuchi TB215R voor Kwakern..
15-07 Volvo FH16 krachtpatser voor..
11-07 KOBELCO SK10SR voor Martin H..
11-07 Bruins en Kwast Groenproject..
08-07 Nieuwe Komatsu PC170LC-10 ru..
05-07 Nieuwe Takeuchi TB153FR voor..
04-07 Marco Bloemberg kiest voor H..

04-07 Rode Doosan voor Fa. P. Munt..
02-07 Bell knikdumpers, de comfort..
02-07 KOBELCO SK85SR voor Sturm
01-07 Eerste Komatsu D37PXi-23 in ..
01-07 Volvo Ocean Race editie voor..
28-06 Tweede CASE CX18B minigraver..
25-06 VolkerRail neemt Atlas 160WS..
25-06 Doosan DX140W afgeleverd aan..
25-06 KOBELCO SK210lc voor Moons
24-06 Nieuwe Takeuchi TB250 voor D..

24-06 Ahlmann AZ 95 voor Provaas S..
23-06 Renault Trucks T voor Zonnev..
21-06 Eikelenboom kiest voor licht..
19-06 Van den Ende Hoveniers kiest..
19-06 IHI 17VXE voor Van Vliet Bui..
18-06 Volvo FH 460 4x2 voor Van Wi..
18-06 Case 821F geleverd aan B.C.E..
17-06 Tweede Hitachi ZX140WT-5 voo..
11-06 Dertien Renault Trucks D voo..
11-06 Scania G 450 vierasser met 8..

10-06 Doosan DL200-3 voor J. Aarts..
06-06 TRAXX Diesel introduceert an..
05-06 Ferry van Schaik kiest voor ..
04-06 KOBELCO SK210lc 'Long Reach..
04-06 Opnieuw een Doosan wiellader..
02-06 KOBELCO SK260lc voor Verstegen
28-05 Handelshuis Schuttert kiest ..
26-05 IHI 55N voor Kraanverhuur W...
24-05 Volvo FH 460 6x2 bakwagen vo..
22-05 OKADA uitrustingsstukken via..

Veldhuizen Wagenbouw komt met oprij-Trakker tot 22 ton laadvermogen

Door Nieuwsdumper.nl op donderdag 23 februari 2012 08:30, views: 2.606, reacties: 2

Veldhuizen Wagenbouw komt met verschillende varianten van een nieuw concept op basis van de Iveco Trakker. De zogenaamde 'Oprij-Trakker' is gebouwd op basis van een Iveco Trakker, maar dan met een grotendeels nieuw chassis.


Het idee achter de oprij-varianten van Veldhuizen is vooral om machines voor de bouw en bijvoorbeeld voor agrarische toepassingen met een zo compact en duurzaam mogelijk voertuig te kunnen vervoeren. Met dieplader-opleggers of aanhangwagens wordt altijd een langere combinatie gevormd die minder wendbaar is.

Bovendien kan achter de oprij-voertuigen van Veldhuizen zelfs nog een aanhangwagen meegenomen worden als dat nodig mocht zijn. Eerder toonde Veldhuizen al oprijversies van de DAF LF en de Iveco Cargo. De laadvermogens liepen uiteen van 7 en 10 ton voor de DAF LF tot 15 en 17 ton voor de Iveco Cargo.

Met de nieuwe Iveco Trakker 'Oprij-Trakker' gaat Veldhuizen verder op deze ingeslagen weg met een voertuig met een laadvermogen van netto maar liefst 22 ton! Dat betekent dat een forse shovel of graafmachine zonder problemen vervoerd kan worden op de uiterst compacte Oprij-Trakker. Bijkomend voordeel is dat er aanhangwagens voortgetrokken mogen worden tot maar liefst dertig ton!

Veldhuizen gaat bij de Oprij-Trakker uit van een Iveco Trakker vanwege de af-fabriek leverbare tien tons vooras. Een ander voordeel van de Trakker is dat deze wordt uitgevoerd met een achteras met naafreductie. Beide assen zijn belangrijk voor het nieuwe Veldhuizen concept. Ten eerste zorgt de 10 tons vooras voor extra laadvermogen maar de naafreductie-achteras heeft ook een uniek voordeel.

Door de toepassing van naafreductie is de 'klok' van de achteras namelijk compact uitgevoerd en dat maakt de toepassing van kleine wielen mogelijk. Door een andere overbrenging in het centrale differentieel te plaatsen en door de naafreductie vast te zetten heeft Veldhuizen een overbrenging van 1:1,9 gerealiseerd. Met 215/45 banden op 22,5 inch wielen komt de Trakker daarmee keurig op 1150 toeren bij 85 kilometer per uur, en dat is keurig.

De aangedreven achteras is goed voor 11,5 ton terwijl de aangebrachte voor- én naloopas ieder 6150 kilo mogen dragen. De beperking zit hem daarbij in de loadindex van de banden die als enkele montage zijn uitgevoerd. Zowel de voor- als de naloopas zijn gedwongen bestuurd vanuit het standaard stuurhuis.

Het door Veldhuizen Wagenbouw zelf ontwikkelde en gebouwde chassis is volledig verzonken. De doelstelling was om een zo laag mogelijk voertuig te ontwerpen met een zo hoog mogelijk laadvermogen en een kleine oploophoek. Met een rijstand van 85 centimeter biedt de Oprij-Trakker de mogelijkheid om machines tot meer dan drie meter hoogte legaal te vervoeren binnen de maximale vier meter hoogte.

De ervaring leert dat de meeste shovels en graafmachines in deze klasse meestal net boven de drie meter hoog zijn, en dat past dus precies. Doordat het chassis ter hoogte van de laatste as knikt ontstaat er een oprijhoek van slechts 15 graden. De oprijklep van 150 centimeter kan zowel rechtopstaand als voorover geknikt vervoerd worden. Door deze mogelijkheid is de luchtweerstand bij leeg rijden zo laag mogelijk.

Met de keuze van de Iveco Trakker EEV is ook de strengste milieuzone in de binnenstad geen enkel probleem. Bovendien zorgen de compacte afmetingen van de Oprij-Trakker er voor dat machines nu op plekken kunnen worden afgeleverd die onbereikbaar zijn voor dieplader-opleggers of aanhangwagens.

www.veldhuizen.eu





Reacties

Door Ster, donderdag 23 februari 2012 22:18
Ik zie hier wel goede mogelijk heden in.....Maar de bak ligt die erg kort op de banden.....
Door joepdeutz, donderdag 23 februari 2012 22:23
misschien heeft hij ze lucht vering naar beneden



Zelf nieuws toevoegen?

Deze website biedt de mogelijk om zelf nieuws te plaatsen, klik hier voor meer informatie

Nieuws laten toevoegen

Je kan ook nieuws insturen, stuur het nieuwsartikel incl. foto's naar